REFERENSSIT



HANNU TOIVONEN
Jääkiekkoilija
Tampereen Ilves


Tutustuin Harriin keväällä 2014. Voidaan näin jälkikäteen sanoa, että ilman tätä tapaamista tuskin pelaisin jääkiekkoa Liigassa tällä hetkellä. Varmasti pelaisin jossain päin maailmaa, mutta olisinko antanut itselleni mahdollisuuden pelata mahdollisimman korkealla tasolla? Tuskinpa.

Harri avasi silmäni siihen tosiasiaan, että en ollut riittävän kovassa fyysisessä kunnossa. Olin aina mielestäni ollut hyvä harjoittelija, mutta en todellakaan ollut tehnyt oikeita asioita riittävästi.

Pelityylini vaatii onnistuakseen vakaan fyysisen pohjan, jonka päälle on helpompaa rakentaa maalivahdin torjuntatekniikkaa. Olin 30v ja edessä todellinen vedenjakaja urallani. Joko jatkan samaa harjoittelua kuin ennenkin vai uskallanko muuttaa asioita ja pistää kaiken peliin?

Laadimme yhdessä Harrin kanssa minulle yksilöllisen harjoitusohjelman, jonka tarkoituksena oli laittaa mies elämänsä kuntoon. Tulokset olivat jopa minua itseäni shokeeraavia. Miten en ollutkaan aikaisemmin harjoitellut näin!

Voimatasoni ennen Harrin ohjelmia eivät missään nimessä päätä huimanneet. Vaikkakaan minusta ei varmasti koskaan tule voimannostajaa, niin voimantuottoni jäällä on huomattavasti helpompaa ja terävämpää. Paremmassa fyysisessä kunnossa olen antanut itselleni mahdollisuuden pelata tavalla, jota pelityylini vaatii.

Pyrimme kehittämään heikkouksiani ja tekemään vahvuuksistani vieläkin parempia. Tärkeintä on, että kaikki harjoitukset on laadittu lajia tukeviksi ja vielä tarkemmin maalivahdin pelipaikkaa tukeviksi. Tämä seikka usein unohdetaan harjoiteltaessa.

Harrin vahvuuksia valmentajana ovat muun muassa erinomainen tietotaito sekä harjoittelua, että urheilijaa kohtaan. Hänellä on luontainen kyky kommunikoida urheilijan kanssa. Jääkiekkoilijana koen tämän erityisen tärkeäksi, sillä haluan aina tietää kuinka tietty harjoitus auttaa minua jäällä.

Yhteistyömme on aina ollut varsin pitkäjänteistä ja tulevaisuuteen tähtäävää. Uskonkin, että omat parhaat pelini ovat vielä edessäni ja fyysinen kuntoni paranee nykyisestä vuosi vuodelta. Olen varma, että Harrin ja SAHA Training -yhteisön avulla pääsen tavoitteeseeni!

Hannu Toivonen


JUHO NENONEN
Koripalloilija
Salon Vilpas


Kuka tahansa pystyy tekemään punttiohjelmia ja varmistamaan, että voimatasot nousevat ja lihas pullistuu. Vain harvat osaavat tehdä saman asian lajin ehdoilla ja huolehtia siitä, että kaikki mitä teet johtaa suorituskykysi kohottamiseen kentällä.

Harri Yrttiaho ja SAHA Training on vastannut fysiikkaohjelmistani viimeiset neljä vuotta. Tuona aikana olen rikkonut kaikki voimannosto sekä nopeus- ja hyppytestiennätykseni ja löytänyt uuden tason fyysiseen suorituskykyyni pelien sisällä. Harri yksinkertaisesti tietää mitä tekee.

Hänen tiedonjanonsa sekä oppimiskykynsä varmistavat sen, että käytössäni ovat viimeisimmät harjoitusmetodit ja tutkimustulokset harjoitteluun liittyen. Saan kiittää Harria suurelta osin myös siitä, että olen kuntoutunut täysin 2011 tehdyn lonkkaleikkauksen jälkeen ja pystynyt kehittymään vielä lähestyessäni kolmeakymmentä ikävuotta.

Tunnen Samuel Haanpään jo vuosien takaa lukioajoiltani ja kaikki jotka tuntevat Santun, tietävät hänen tinkimättömän asenteensa harjoitteluun. Santtu on todellinen ammattilainen niin kentällä kuin sen ulkopuolellakin.

Saatuani mahdollisuuden harjoitella hänen kanssaan kesän 2015, voin todeta, että hänen taitoharjoittelunsa ja heitonhuoltonsa ovat parasta mitä henkilökohtaiselle taitoharjoittelulleni on tapahtunut moneen vuoteen.

Santun ehdottamin muutoksin heittoni tuntuu kevyemmältä ja on huomattavasti aiempaa nopeampi. Pystyn viimeistelemään entistä paremmin molemmilla käsillä, jonka lisäksi pallonkäsittelytaitoni on mennyt huomattavasti eteenpäin. Tämän lisäksi tein Santun kanssa treenatessani uudet heittoennätykseni kolmenpisteet heitoissa 100 heiton testissä (94/100 ja useamman kerran 90/100).

Santtu on äärimmäisen tarkkanäköinen taitovalmentaja, jolla on laajan pelikokemuksensa ansiosta huomattava etulyöntiasema suhteessa moniin muihin valmentajiin.

Juho Nenonen


ROLAND HOFER
Jääkiekkoilija
HCB Süditrol Foxes (ITA)


I have been working with Harri and SAHA Training for many years, with Harri even before there was SAHA Training. I am certain that without the training programs I have received I would not be where I am today. Every year I become stronger and faster and I move better on the ice.

After I hurt my shoulder three years back I had to have a surgery and for three months I had to recover. But once I was over with the shoulder rehabilitation I came back stronger than ever before, mainly because of the work with Harri.

With SAHA you get the whole package – not only the training but also nutrition, rest and rehabilitation guidelines.

Roland Hofer


HENRI KANTONEN
Koripalloilija
Kouvolan Kouvot


Viimeiset kaksi kesäharjoittelukautta olen viettänyt Samuelin ja SAHA Trainingin valmennuksessa, koska pari kesää sitten kaipasin jotain uutta kesäharjoitteluun, sillä en ollut tyytyväinen edellisten kesien kehitykseen ja tuloksiin. Mahdollisuuden tarjouduttua tulin mukaan ohjelmaan 2014 kesällä, ja voin jälkeenpäin sanoa sen olleen tähänastisen koripallourani paras päätös.

Joukkueharjoittelu ja jokaiselle annettavat samat kesäharjoitteluohjelmat eivät koskaan olleet mielestäni tarpeeksi yksityiskohtaisia, jolloin tulokset olivat liian sattumanvaraisia. ’Random work gives you random results’ -sanonta kuvaa hyvin sitä, mitä epäjohdonmukaisella harjoittelulla voi saavuttaa. Joukkueharjoituksissa valmentajat eivät ehdi riittävin määrin keskittyä yksilöihin, mikä taas on mielestäni ollut SAHAn suurin vahvuus.

Yksilöllisen taitotason kehittäminen on välttämätöntä pelaajan kehitykselle, varsinkin vielä nuorella iällä, kun tietotaso ei ole niin korkealla, että pelaaja itse kykenisi luomaan mahdollisimman kehittävän harjoitusohjelman. Ammattitason harjoitukset ja neuvot ovat olleet todella tärkeitä, kun harjoittelua päästään ulosmittaamaan myöhemmin peleissä.

Yksilökeskeisen harjoittelun lisäksi tarvitaan myös osaamista, jotta itse harjoittelusta saadaan maksimaalinen hyöty irti. Pienten yksityiskohtien, kuten esimerkiksi askellusten, rytmin ja liikeratojen kehittäminen, joka omassa tapauksessa tarkoitti lajin tärkeimmän osa-alueen, heittämisen, uudelleenrakentamista.

Omalle kohdalleni tarjoutui mahdollisuus olla U18 maajoukkueen mukana kesällä 2015, mutta koin paremmaksi päätökseksi harjoitella kesän SAHAn mukana monien yksilötaidollisten syiden takia, juuri esimerkiksi edellä mainitun heiton parantamisen vuoksi, joihin pystyisin keskittymään täyspainoisesti joka päivä läpi kesän. Kesäharjoittelun ansiosta olen saanut peräkkäisinä vuosina paljon uusia elementtejä peliini, mikä oli juuri se, mitä SAHAn tarjoamasta harjoittelusta lähdin tavoittelemaan.

Henri Kantonen


TIINA RAUTIAINEN
Valmennettavamme äiti
TONY RAUTIAINEN
Koripalloilija / MuKi 01-pojat, B-SM


Henkilökohtainen valmennus joukkuelajeissa jää usein vähäiseksi. Harjoituksissa korjataan yleisiä asioita, mutta yksilöllisiin tarpeisiin harvoin jää aikaa. Harvalla valmentajalla on kykyä arvioida valmennettavansa oppimismetodeja, joten ohjeetkin voivat jäädä ymmärtämättä.

Olin todella iloisesti yllättynyt kuinka huolellisesti ja Tonya kuunnellen Santtu veti harjoituksia. Harjoitteiden opettamisessa Santtu eteni loogisesti, ja käytti sellaista ´ kieltä´(kielikuvia) mitä Tony itsekin käyttää. Palaute tekemisestä tuli napakasti, realistisen positiivisesti ja tekemisen taso pysyi korkealla. Harjoituksen jälkeen Tonyn olemus oli terveellä tavalla itsevarma ja silti realistinen.

Tony koki todella paljon uusia onnistumisen kokemuksia. Esimerkiksi heittotekniikka muuttui paljon. Pallonkäsittely helpottui pienillä uusilla tekniikoilla. Tekeminen on helpottunut, ja palloa ei tarvitse asetella heitossa, se on helponnäköinen. Pallonkäsittelyyn pelitilanteessa on tullut itsevarmuutta. Suurin muutos on mielestäni tapahtunut henkisellä puolella. Harjoittelu SAHAn mukana ei myöskään millään tavalla haitannut seuraharjoittelua, päinvastoin tuki sitä.

Samuelin tapa valmentaa on koripallomaailmassa junioripuolella poikkeuksellinen. Siinä yhdistyy kokemus pelaajana olosta ja kiinnostus valmennukseen sekä fyysisenä että psyykkisenä kokonaisuutena. Valmennus on ennen kaikkea välittävää ja huomioivaa, ja itse koen äitinä tärkeäksi että valmentaja huomioi nuoren fyysisen kehityksen ja antaa pelaajalle aikajanaa kehitykselle. Se, että valmentaja laittaa viestiä ja kyselee fiiliksistä henkilökohtaisesti myös vapaa-ajalla on kyllä täysin uusi kokemus. Hieno sellainen!

Suosittelen lämpimästi kaikille urheilijoille ja koripalloilijoille yksilöllistä harjoittelua SAHAn ja Samuelin kanssa. Samuelilla on kokemus pelaajana huipputasolla ja erilainen, erityinen kiinnostus valmennukseen, jossa urheilijaa valmennetaan, ei vaan fyysisesti, mutta myös henkisesti.

Tiina Rautiainen


PEKKA KONTTINEN
Valmentaja
Torpan Pojat


Tavoitteellisesti harrastavan nuoren koripalloilijan valmennuksessa yleisin kipukohta tuntuu vuodesta toiseen olevan krooninen pula resursseista. On pulaa henkilökohtaisen valmennuksen vaatimasta yhteisestä ajasta ja pääkaupunkiseudulla varsinkin harmittavia puutteita asianmukaisista harjoitteluolosuhteista. Keskeisimpänä kuitenkin on pulaa tietotaidosta. Näköalattomuutta mitä, miten ja koska pitäisi harjoitella kehittyäkseen optimaalisesti urheilijana omien kykyjen sallimissa rajoissa.

Omaa urheilijanpolkua etsiessään nuori joukkueurheilija kohtaa monenlaisia valmentajia ja altistuu monenlaisille tavoille toimia. Seuravalmennuksen lisänä nuorille on tarjolla niin koulujen tarjoamaa valmennusta, kuin lajiliiton organisoimaa alue- ja maajoukkuevalmennusta.

Mukana on myös kirjava tarjonta erilaisia yksityisten tahojen järjestämiä massaleirityksiä ja personal-training palveluita. Ongelmana on tarjottavan tiedon hajanaisuus ja yhdisteltävyys. Nuorella voi olla vaikeaa prosessoida ja suodattaa mitkä tiedot ja taidot on oleellisia juuri hänelle ja näin hahmottaa potentiaaliaan urheilijana.

Perinteisen seuravalmentajan on jaettava aikansa koko joukkueen valmennettavien kesken ja monesti pidettävä huoli koko joukkuetoiminnan pyörittämisestä. Yksittäisen urheilijan henkilökohtaisen tarpeen kartoittamiseen pystytään aidosti keskittymään vain harvoin.

Suuren avun valmennettavieni pelikauden ulkopuoliseen harjoitteluun on tarjonnut SAHA Trainingin pienryhmissä tapahtuva toiminta, jonka päämääränä on ollut urheilijan henkilökohtaisen taitotason ja ominaisuuksien kehittäminen sekä pelaajan ratkaisumallien lisääminen.

Haanpään Santtu on kehittänyt valmennettaviensa syvyyttä katsoa harjoittelua kokonaisuutena, johon teknis-taktisten elementtien lisänä oleellisena ja luonnollisena kuuluu myös lajinomainen fyysinen valmennus. Santun johdolla toteutettu harjoittelu on jaksotettu ja nidottu yhteen kokonaisvaltaiseksi koripalloharjoitteluksi. Urheilijalle on motivoivaa kokea, että jokainen tehty harjoitus on oleellinen ja tärkeä osa eteenpäin vievää kehitysprosessia.

Runsaan kirjon erilaisia valmentajia toimintatapoineen nähneenä, sekä harjoittelumalleja ja metodeja henkilökohtaisesti kokeneena, on Santtu pystynyt jakamaan nuorille urheilijoille niitä kokemuksia tavoista harjoitella, jotka hänellä itsellään ovat toimineet. Yrityksen ja erehdyksen kautta toimiminen voi toki kasvattaa luonnetta ja sisua, mutta urheilu-uran kannalta tärkeiden kehitysvuosien hukkaaminen esim. vammakierteeseen on monesti ennaltaehkäistävissä kun tiedetään mitä ollaan tekemässä.

Santun kokemukset niin Yhdysvaltojen yliopistoharjoittelusta, Euroopan ammattilaissarjoista, kuin Suomen maajoukkueesta yhdistettynä monipuoliseen kiinnostukseen urheilusta ja liikunnasta yli lajirajojen, ovat tuoneet nuorten harjoitteluun uusia näkövinkkeleitä, katsottaessa asioita lähempää urheilijan omaa perspektiiviä.

Nuorille urheilijoille on ollut myös opettavaista aistia aktiiviuransa prime-vuosia pelaavan ammattilaisen pedantti suhtautuminen harjoitustapahtuman läpivientiin detalji-tasolla ja nähdä vierestä käytännön esimerkkinä millaisella liikenopeudella vaikkapa hesitation-crossover-stepback liikesarja on toteutettava kansainvälisellä huipputasolla.

Suurimman vaikutuksen Santtu on tehnyt aidolla kiinnostuksellaan nuorten valmennettaviensa kehitykseen myös lähitreenijaksojen ulkopuolella. Seuraaminen ja yhteydenpito valmennettaviin ovat antaneet palautetta molempiin suuntiin.

Pelaajat ovat kokeneet SAHAn toiminnan asiantuntevana ja tehokkaana tapana toteuttaa off-season harjoittelu, josta pelaajan tietopankkiin on tallentunut iso läjä ideoita myös jälkikäteen jalostettavaksi.

”Menestys urheilussakaan ei ole sattumaa, vaan tiedon, kokemuksen ja järjestelmällisen harjoittelun tulos.”

Pekka Konttinen


YHTEISTYÖKUMPPANIT