Eksentrisellä harjoittelulla on osoitettu olevan vaikutus lihasfasikkelien pituuden kasvuun.

Tällä kertaa tutustumme erittäin tärkeään ja perustavaa laatua olevaan tekijään eli lihas-jänne-kompleksin vahvistamiseen. Sen alkulähteet ovat jo isometrisen harjoittelun puolella, kuten edellisessä artikkelisarjassa totesimme. Tämä työ jatkuu ja jalostuu eksentrisen harjoittelun avulla. Isometrisellä harjoittelu osoitettiin olevan vaikutus lihasfasikkelien pituuden kasvuun. Tehokas eksentrinen harjoittelu luo mahdollisuuden tähän samaan asiaan. Fasikkelin pituuden kasvu johtuu sarkomeerien, lihasten pienimmän supistuvan elementin, lisääntymisestä sarjassa eli sarkomeerejä on tämän jälkeen enemmän pituussuunnassa. Tämän seurauksena lihassolujen mekaaniset ominaisuudet muuttuvat. Sarkomeerien lisäys nostaa lihaksen supistuksen nopeutta ja myös herkkyyttä mahdollistaen voimakkaamman tehon tuoton pidemmillä lihaspituuksilla. Näiden suorituskykyyn merkittävästi vaikuttavien tekijöiden lisäksi eksentrisellä supistuksella voidaan kehittää suojelevia vaikutuksia lihaksen vahingoittumista vastaan. Tämä sarkomeerigeneesi vaikuttaa siis koko lihas-jänne-kompleksiin vaikka rakenteellinen muutos tulee lihakseen. Jänne kuitenkin toimii samassa kompleksissa, eli senkin toiminta muuttuu lihaksen rakenteen muuttuessa.

Muutokset itse jänteeseen on kiistelty aihe. Joidenkin tutkimusten mukaan eksentrisen harjoittelun on osoitettu vaikuttavan jänteeseen hypertrofisesti. Jos näin on, vaikutus tulee pitkältä ajalta eikä tapahdu hetkessä. Toinen selkeästi jänteeseen liittyvä tekijä on kivun lievitys. Eksentrinen harjoittelu on tehokas tapa hoitamaan kipua ja palauttamaan toimintakykyä.

Eksentrisen lihastyön mahdollisesti tärkein vaikutus on lihas-jänne-kompleksin jäykkyyden nostaminen.

Eksentrisen lihastyön ja harjoittelun mahdollisesti tärkein vaikutus on lihas-jänne-kompleksin jäykkyyden nostaminen. Sen vaikutukset ovat erittäin suuret kaikissa urheilusuorituksissa. Tätä aihetta sivusimme jo tutustuessamme isometriseen harjoitteluun, mutta suurin vaikutus tähän ilmiöön on eksentrisellä harjoittelulla. Jäykkyyden lihas-jänne-kompleksissa saamme jakamalla niveleen kohdistuvan momentin kulman muutoksella. Tästä voimme arvioida jänteeseen kohdistuvan voiman ja pituuden muutoksen lihas-jänne-kompleksissa. Jäykkyyttä voidaan mitata silloin, kun lihas ei tuota voimaa (passiivinen) tai silloin, kun lihas tuottaa voimaa (aktiivinen). Aktiivisen jäykkyyden mittaus on käytännössä sama asia kuin eksentrisen voiman mittaus: nivelen ojentaminen sen maksimaaliseen liikelaajuuteen vastustamalla siihen kohdistuvaa voimaa. Puhuessamme jäykkyydestä urheiluun liittyvissä liikkeissä, kyseessä on aina aktiivinen jäykkyys. Tällöin on kyse vain voiman sovelluksesta, kun lihas-jänne-kompleksi pitenee. Ja koska jäykkyys on eksentristä voimaa, sen saa paremmaksi eksentrisellä harjoittelulla. Jäykkyydellä on iso osa venymis-lyhenemissyklin toiminnassa, josta jatkamme seuraavassa osassa.

Lähteet:

Rabin A, Kozul Z, Finestone A. Limited ankle dorsiflexion increases the risk for mid‐portion achilles tendinopathy in infatry recruits: A prospective study. 2014.

Baroni BM, Geremia JM, Rodrigues R, De Azevedo Franke R, Karamanidis K, Vaz MA. Muscle architecture adaptations to knee extensor eccentric training: rectus femoris vs. vastus lateralis. 2013.

Grigg NL, Wearing SC, O’Toole JM, Smeathers JE. The effect of exercise repetition on the frequency characteristics of motor output force: Implications for achilles tendinopathy rehabilitation.  2013.

Grigg NL, Wearing SC, O’Toole JM, Smeathers JE. Achilles tendinopathy modulates force frequency characteristics of eccentric exercise.  2013.

Guilhem G, Cornu C, Maffiuletti NA, Guevel A. Neuromuscular adaptations to isoload versus isokinetic eccentric resistance training. 2013.

Cowell JF, Cronin J, Brughelli M. Eccentric muscle actions and how the strength and conditioning specialist might use them for a variety of purposes. 2012.

de Vos RJ, Heijboer MP, Weinans H, Verhaar JA, van Schie HT. Tendon structure’s lack of relation to clinical outcome after eccentric exercises in chronic midportion achilles tendinopathy. 2012.

der Plas A, de Jonge S, de Vos RJ, et al. A 5‐year follow‐up study of alfredson’s heel‐drop exercise programme in chronic midportion achilles tendinopathy. 2012.

Maquirriain J. Leg stiffness changes in athletes with achilles tendinopathy. 2012.

O’Sullivan K, McAuliffe S, Deburca N. The effects of eccentric training on lower limb flexibility: a systematic review. 2012.

Reid D, McNair PJ, Johnson S, Potts G, Witvrouw E, Mahieu N. Electromyographic analysis of an eccentric calf muscle exercise in persons with and without achilles tendinopathy. 2012.

Tol JL, Spiezia F, Maffulli N. Neovascularization in achilles tendinopathy: Have we been chasing a red herring?. 2012.

van der Plas A, de Jonge S, de Vos RJ, et al. A 5‐year follow‐up study of alfredson’s heel‐drop exercise programme in chronic midportion achilles tendinopathy. 2012.

Morrissey D, Roskilly A, Twycross‐Lewis R, et al. The effect of eccentric and concentric calf muscle training on achilles tendon stiffness. 2011.

Sugiaski N, Kawakami Y, Kanehisa H, Fukunaga T. Effect of muscle contraction levels on the force‐length relationship of the human achilles tendon during lengthening of the triceps surae muscle‐tendon unit. 2011.

Alfredson H. Eccentric calf muscle training ‐ the story. 2010.

Arya S, Kulig K. Tendinopathy alters mechanical and material properties of the achilles tendon. 2010.

Carcia CR, Martin RL, Houck J, Wukich DK, Orthopaedic Section of the American Physical Therapy Association. Achilles pain, stiffness, and muscle power deficits: Achilles tendinitis. 2010.

Child S, Bryant AL, Clark RA, Crossley KM. Mechanical properties of the achilles tendon aponeurosis are altered in athletes with achilles tendinopathy. 2010.

de Jonge S, de Vos RJ, Van Schie HT, Verhaar JA, Weir A, Tol JL. One‐year follow‐up of a randomised controlled trial on added splinting to eccentric exercises in chronic midportion achilles tendinopathy. 2010.

de Vos RJ, Weir A, van Schie HT, et al. Platelet‐rich plasma injection for chronic achilles tendinopathy. 2010.

Gardin A, Movin T, Svensson L, Shalabi A. The long‐term clinical and MRI results following eccentric calf muscle training in chronic achilles tendinosis. 2010.

Guilhem G, Cornu C, Guevel A. Neuromuscular and muscle-tendon system adaptations to isotonic and isokinetic eccentric exercise. 2010.

Henriksen M, Aaboe J, Bliddal H, Langberg H. Biomechanical characteristics of the eccentric achilles tendon exercise. 2009.

Mahieu NN, Cools A, De Wilde B, Boon M, Witvrouw E. Effect of proprioceptive neuromuscular facilitation stretching on the plantar flexor muscle‐tendon tissue properties. 2009.

Mahieu NN, McNair P, Cools A, D’Haen C, Vandermeulen K, Witvrouw E. Effect of eccentric training on the plantar flexor muscle‐tendon tissue properties. 2008.

Rees JD, Lichtwark GA, Wolman RL, Wilson AM. The mechanism for efficacy of eccentric loading in achilles tendon injury; an in vivo study in humans. 2008.

Blazevich AJ, Cannavan D, Coleman DR, Horne S. Influence of concentric and eccentric resistance training on architectural adaptation in human quadriceps muscles. 2007.

Kubo K, Morimoto M, Komuro T, Tsunoda N, Kanehisa H, Fukunaga T. Influences of tendon stiffness, joint stiffness, and electromyographic activity on jump performances using single joint. 2007.

Norregaard J, Larsen CC, Bieler T, Langberg H. Eccentric exercise in treatment of achilles tendinopathy. 2007.

Mahieu N, Witvrouw E, Stevens V, Van Tiggelen D, Roget P. Intrinsic risk factors for the development of achilles tendon overuse injury ‐ A prospective study. 2006.

Park DY, Chou L. Stretching for prevention of achilles tendon injuries: A review of the literature. 2006.

Alfredson H. The chronic painful achilles and patellar tendon: Research on basic biology and treatment. 2005.

Butterfield TA, Leonard TR, Herzog W. Differential serial sarcomere number adaptations in knee extensor muscles of rats is contraction type dependent. 2005.

Ohberg L, Alfredson H. Effects on neovascularisation behind the good results with eccentric training in chronic mid‐portion achilles tendinosis? 2004.

Ohberg L, Lorentzon R, Alfredson H. Eccentric training in patients with chronic achilles tendinosis: Normalised tendon structure and decreased thickness at follow up. 2004.

Shalabi A. Magnetic resonance imaging in chronic achilles tendinopathy. 2004.

Alfredson H. Chronic midportion achilles tendinopathy: An update on research and treatment. 2003.

Fahlstrom M, Jonsson P, Lorentzon R, Alfredson H. Chronic achilles tendon pain treated with eccentric calf‐muscle training. 2003.

Lindstedt SL, Reich TE, Keim P, LaStayo PC. Do muscles function as adaptable locomotor springs? 2002.

Lindstedt SL, LaStayo PC, Reich TE. When active muscles lengthen: Properties and consequences of eccentric contractions. 2001.

Mafi N, Lorentzon R, Alfredson H. Superior short‐term results with eccentric calf muscle training compared to concentric training in a randomized prospective multicenter study on patients with chronic achilles tendinosis. 2001.

Proske U, Morgan DL. Muscle damage from eccentric exercise: mechanism, mechanical signs, adaptation and clinical applications. 2001.

Kaufman K, Brodine S, Shaffer R, Johnson C, Cullison T. The effect of foot structure and range of motion on musculoskeletal overuse injuries. 1999.

Alfredson H, Pietila T, Jonsson P, Lorentzon R. Heavy‐load eccentric calf muscle training for the treatment of chronic achilles tendinosis. 1998.

Mueller M, Minor S, Schaaf J, Strube M, Sahrmann S. Relationship of plantar‐flexor peak torque and dorsiflexion range of motion to kinetic variables during walking. 1995.

Lynn R, Morgan DL. Decline running produces more sarcomeres in rat vastus intermedius muscle fibers than does incline running. 1994.

Morgan DL. New insights into the behavior of muscle during active lengthening. 1990.

Kvist M. Achilles tendon injuries in athletes. 1991.

Stanish WD, Rubinovich RM, Curwin S. Eccentric exercise in chronic tendinitis. 1986.

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on Harri-150x150.png
Kirjoita teksti…

Harri Yrttiaho
Co-Founder SAHA Training
#kaikkimerkkaa